JOM KIRA KALORI ANDA

JOM KIRA KEPERLUAN KALORI ANDA
    A. Indeks Jisim Tubuh (IJT)/ BMI :
    B. Bagaimana mengira berat badan ideal.??
    C. Apakah keperluan kalori seharian anda?
Jadi, berapakah keperluan kalori anda.?

 

Permanent link to this article: http://pku.umt.edu.my/?p=3782

APA ITU MERS-CoV?

Mers-virus-3D-image

MERS-CoV adalah Meadle East Respiratory Syndrome – Coronavirus . Ia pertama kali dilaporkan pada tahun 2012 di Arab Saudi. Untuk makluman, MERS-CoV menyebabkan jangkitan saluran pernafasan akut di kalangan manusia. MERS-CoV adalah jauh lebih berbahaya daripada apa-apa virus korona yang lain dilihat sebelum ini.

Jangkitan MERS-CoV dilaporkan di beberapa buah Negara dan ianya dimaklumkan oleh pihak Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) semenjak September 2012. Sehingga 11 Jun 2015, sejumlah 1, 271 kes MERS-CoV yang disahkan melalui ujian makmal telah dilaporkan dari seluruh dunia, meliputi 453 kematian.

Terkini, kejadian wabak MERS-CoV sedang berlaku di Republik Korea dan meragut lebih 10 nyawa. Pada ketika ini, tiada bukti menunjukkan bahawa penularan jangkitan MERS-CoV boleh berlaku secara berkesan dalam komuniti (sustained human-to-human transmission) dan begitu juga tiada bukti menunjukkan bahawa penularan jangkitan MERS-CoV berlaku secara airborne transmission.

JANGKITAN MERS-CoV DI MALAYSIA

Di Malaysia, setakat ini hanya satu kes dilaporkan positif MERS-CoV iaitu pada 14 April 2014, kes adalah seorang lelaki 50-an, kesemua kes yang lain yang dinotifikasikan di Malaysia disahkan bebas jangkitan MERS-CoV melalui ujian makmal yang telah dijalankan.

GEJALA MERS-CoV

• DEMAM
• BATUK
• KESUKARAN UNTUK BERNAFAS
• Kebanyakan Pesakit Mempunyai Radang Paru-Paru (Pneumonia)
• Dalam Sesetengah Kes – Cirit Birit
• Kes-Kes Lanjutan-Kegagalan Pernafasan

Klik NASIHAT KESIHATAN UNTUK MERS-COV::
http://upload.umt.edu.my/uploads/MERS-CoV_-_Nasihat_Kesihatan_(Jun_2015).pdf

Sekian.

Permanent link to this article: http://pku.umt.edu.my/?p=3775

INFO KESIHATAN :: SENAMAN RINGKAS DI PEJABAT

SENAMAN RINGKAS DI PEJABAT
SEHARIAN bekerja sudah tentu meletihkan dan apabila pulang ke rumah, apa yang terfikir hanyalah berehat sambil menonton televisyen atau bersama keluarga. Sudah tentu, dengan rutin ini, anda hampir tiada masa untuk bersenam atau mengamalkan gaya hidup yang sihat kerana kekangan waktu. Cuba fikirkan anda berada di pejabat dari jam 8.00 pagi hingga 5 petang setiap hari.
Malah, ketika pulang pula terpaksa menghadapi kesesakan jalan raya dan boleh dikatakan sebahagian waktu anda dihabiskan tanpa melakukan regangan atau senaman.
Apatah lagi anda terperuk di dalam pejabat dan kereta yang mempunyai penghawa dingin. Sedikit sebanyak ia turut menjejaskan kesihatan anda dan menjadikan anda seorang yang tidak sihat.
Cara yang terbaik untuk mengekalkan anda sentiasa sihat selain menjaga pemakanan adalah melakukan regangan ringkas atau senaman. Berikut dikongsikan tips senam mudah yang boleh dilakukan di pejabat:
 
  • Gunakan tangga dan kurangkan penggunaan lif atau ketika makan tengah hari amalkan untuk berjalan ke restoran berdekatan pejabat anda.

 

  • Ketika duduk, gunakan teknik arm strengthen di mana anda hanya perlu duduk tegak di kerusi anda dan bawa tangan anda ke depan kemudian tegakkan tapak tangan anda ke atas.

 

  • Genggam telapak tangan yang ditegakkan ke atas menggunakan tapak tangan sebelah lagi. Perlahan-lahan turunkan tangan dan pastikan kedudukan tangan tidak berubah untuk menguatkan otot lengan. Lakukan beberapa kali dan ulang langkah yang sama pada tangan sebelah lagi.

 

  • Anda juga boleh mengamalkan teknik wrist movement di mana masih lagi dalam kedudukan tegak. Rapatkan kedua-dua telapak tangan ke bawah dagu. Bengkokkan pinggang ke sebelah kiri anda, selama tiga hingga empat saat. Tegakkan semula badan dan bengkokkan semula pinggang ke sebelah kanan pula.

 

  • Manakala teknik back twist pula memerlukan anda duduk tegak dan bukakan sedikit ruang di belakang anda di bahagian pinggul. Letakkan tangan kanan di belakang pinggul sebelah kiri. Pusingkan pinggang anda ke sebelah kiri dan kekalkan kedudukan itu hingga tiga hingga empat saat. Ulang langkah di sebelah kanan pula.

 

Malah anda masih lagi boleh melakukan senaman ringkas sebegini ketika menghadiri mesyuarat panjang atau sedang melakukan perbincangan bersama dengan rakan sekerja.
Sehubungan itu, tiada lagi alasan untuk menyatakan anda tiada masa untuk melakukan senaman kerana sibuk dan kerap pulang lewat ke rumah.
Jika pejabat anda mempunyai gimnasium, gunakan peluang ini sebaiknya dan luangkan kira-kira 20 minit untuk melakukan senaman ketika waktu rehat atau sebelum pulang ke rumah.
Bagi memastikan anda sentiasa mengamalkan gaya hidup sihat, apa kata ajak rakan sekerja melakukan senaman bersenam. Pasti ini lebih menyeronokkan!

Permanent link to this article: http://pku.umt.edu.my/?p=3763

Perkhidmatan Pemeriksaan Kesihatan (RME) di Pusat Kesihatan Universiti

Pusat Kesihatan Universiti ada menyediakan pemeriksaan kesihatan (RME) khusus kepada pelajar baru yang tidak sempat menjalani pemeriksaan kesihatan sebelum pendaftaran di universiti. Pemeriksaan yang disediakan termasuk pemeriksaan x-ray dada, ujian air kencing, dan pemeriksaan pegawai perubatan.

Dari segi kadar caj bayaran adalah seperti dibawah:

Bil. Status Pelajar

Kadar Caj

1 Pelajar Diploma, Sarjana Muda dan sebagainya

RM 80

2 Pelajar Luar Negara

RM 200

sebarang pertanyaan mengenai pemeriksaan boleh menelefon ditalian : 096684589.

Permanent link to this article: http://pku.umt.edu.my/?p=2973